Svar: Vitaminpiller til små børn?
22. april 2012
Alder:
21 mdr.
Kære førstegangsforældre
Det anbefales at I forsøger at give jeres datter, så varieret en kost som muligt. Hvis børn spiser kød, fisk, grøntsager, æg, spiser gryn, brød osv. og hvis barnet også drikker mælk og spiser mælkeprodukter, så vil et barn i Danmark normalt få de vitaminer og mineraler som barnet har behov for.
Når der er tale om et barn med mælkeallergi, så skal man naturligt være opmærksom på at barnet får især kalk nok. Dette kan sikres ved at give barnet modermælkserstatning eller ved at give barnet et dagligt kalktilskud (calcium).
Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering og det er naturligvis problematisk i forhold til små børn, som jo har brug for styrke til deres knogler så længe de vokser ...
Det anbefales at børn mellem 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Man kan købe forskellige former for kalktilskud, det findes blandt andet som brusetabletter, som opløses i vand, hvilket kan gøre det lettere for barnet at indtage. Større børn og unge bør indtage ca. 900 mg calcium, hvilket svarer til en halv liter mager mælkeprodukt og 1-2 skriver mager ost.
Hvis jeres datter får nutramigen og derudover spiser grove grøntsager som broccoli, bønner, spiser fede fisk, brød og gryn, så vil hun sandsynligvis få sit behov dækket. Hvis I oplever at hun spiser meget selektivt og/eller at hun ofte er syg og i de perioder er meget småtspisende, så kan I godt supplere med en multivitamintablet dagligt. Det er ikke sikkert hun har lyst til at spise vitaminpiller under sygdom, men så kan hun få det som lidt ekstra tilskud, når hun er rask igen ... :)
Det er altid et skøn, hvad der er for lidt og hvad der er for meget og som I er inde på, så har det været fremme at vitaminpiller ikke altid er godt. I kan læse min artikel fra februar måned "Vitaminpiller til børn kan indeholde skadelige mængder næringsstoffer", som I finder i min artikelsamling her på siden.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske